All in one!

Alhamdulillah, pada hari Ahad 20 Disember lepas kami sekeluarga telah selamat mengadakan majlis kenduri di hadapan rumah. Dengan menu asasnya kari kambing, ayam masak merah dan rendang ayam kampung. Kira-kira 350 orang tetamu hadir memenuhi undangan kami; jiran setaman pelbagai bangsa, ahli keluarga dan saudara mara dari Klang (Jalan Kebun), Serting, Ayer Hitam dan Johol, jiran dan AJK surau dari Klang, rakan sekerja kami yang baru dan lama, ahli jamaah surau Al-Hidayah, Bandar Warisan Puteri dan beberapa orang sahabat seperjuangan dari ISMA. Terima kasih tidak terhingga kepada semua yang hadir, juga kepada yang tidak hadir tetapi mengirimkan doa serta ‘bekalan’.

Kenduri sempena apa?
Sejak kembali ke tanah air pada akhir 1994, inilah kali pertama kami mengadakan majlis kenduri begini! Tidak bermaksud kami tak bersyukur kerana tak pernah buat kenduri kesyukuran. Kerana syukur kepada Allah bukanlah ditunjukkan dengan kenduri sahaja, betul tak? Ada yang bertanya; kenduri apa ni ustaz? Kadang-kadang saya jawab aqiqah anak kelapan, Yasir. Ada yang saya jawab jamuan kesyukuran. Juga, kenduri masuk rumah baru. Tak kurang, sebab khatankan anak kelima, Wafi.

Besar ke kendurinya?
Memang kenduri pada hari tu nampak besar sedikit, sampaikan caterer saya Abang Azib dari Kg. Ujong Pasir yang saya peroleh nombornya dari Us. Hishamuddin mengulas; ramai jemputan Ustaz ni. Biasanya dalam pukul 2.30 petang dah habis. Tapi sampai 4.30 petang, masih ramai yang datang! Ada juga tetamu yang berkata; ini baru kenduri aqiqah, dah besar macam ni! Sampaikan ada yang ‘confuse’, ini kenduri aqiqah ke, atau kenduri kahwin ? Maka sayapun jelaskan, ini bukannya aqiqah sahaja, tapi sempena masuk rumah baru, sempena khatankan anak dan kesyukuran kerana selamat dari cubaan masuk rumah baru-baru ini. Dan terkini, sempena dapat bertukar dari Putrajaya ke tempat kerja yang lebih hampir dengan rumah, iaitu ke Sekolah Menengah Rendah Agama Rantau.

Tahlil dan doa selamat…
Jamuan bermula 12.00 tengah hari. Ada jiran yang hadir awal ternanti-nanti, bila nak mula! Maksudnya, bila nak mula tahlil dan doa selamat? Saya jelaskan, saya hanya jemput makan, tanpa tahlil dan doa selamat seperti lazimnya. Perkara ini saya jelaskan dalam undangan kepada jamaah di surau selepas menyampaikan kuliah subuh pagi Ahad tersebut. Jika saya buat tahlil dan doa selamat, nescaya yang hadir hanyalah kaum lelaki sahaja! Sedangkan tujuan saya bukanlah memberi makan sahaja, tetapi supaya dapat mengeratkan ukhuwah. Alhamdulillah, ramai juga yang datang membawa pasangan dan anak-anak. Dapatlah isteri saya berkenalan dengan mereka. Maklumlah orang lelaki dah selalu jumpa di surau!

Maka, bolehlah ditambah lagi, kenduri untuk mengeratkan ukhuwah Islamiah – ‘all in one’!

Subhanakallahumma wabihamdika…

Tinggalkan Jawapan

