Tidak Ada Di Dunia Ini Di Mana Bangsa Pendatang Diterima Dengan Tangan Terbuka … Kecuali Di Tanah Melayu | Karim’s Blog


https://akarimomar.wordpress.com/2014/08/29/tidak-ada-di-dunia-ini-di-mana-bangsa-pendatang-diterima-dengan-tangan-terbuka-kecuali-di-tanah-melayu/#comment-4323

Advertisements

DOA MERDEKA 1957


​Doa yang dibacakan oleh Syeikh Ahmad bin Mohd Said (Mufti Pertama) Pada Hari Kemerdekaan 1957


اَللَّهُمَّ وَفِّقْ سَائِرَ العُمَّالِ وَالوُزَرَاءِ وَالسَّلاَطِينَ وَالمُلُوكِ 

وَالأُمَرَاءِ لِرِعَايَةِ أُمُورِ الدِّينِ وَالمُحَافَظَةِ عَلَى حُقُوقِ المُسْلِمِينَ وَإِقَامَةِ العَدْلِ فِى الأَحْكَامِ وَالتَّمَسُّـكِ بِفَضَائِلِ الإِسْلاَمِ
اَللَّهُمَّ وَأَصْلِحْ بِهِمْ شُئُونَ الأُمَّةِ المَلاَيُوِيَّةِ حَتَّى تَتَرَقَّى وَتَتَقَدَّمَ إِلَى أَعْلَى مَا يَتَحَقَّقُ بِهِ بُلُوغُ الأُمْنِيَّةِ. اَللَّهُمَّ وَانْصُرْنَا مَعَاشِرَةَ الأُمَّةِ المَلاَيُوِيَّةِ وَاهْدِنَا وَسَدِّدْنَا خَيْرَ البَرِيَّةِ وَاهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْـتَقِيمَ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّآلِينَ،
اَللَّهُمَّ اكْشِفْ عَنَّا الكُرُبَاتِ وَسَـلِّمْنَا نَحْنُ مِمَّا فِيهِ مِنَ الآفَاتِ وَاحْفَظْنَا مِنْ كُلِّ سُوءٍ وَمَلاَمٍ وَبَـلِّغْنَا كُلَّ مَقْصُودٍ وَمُرَامٍ وَأَصْلِحْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ غَيْرِنَا حَتَّى تَكُونَ فِى أَمَانٍ وَسَلاَمٍ. وَفَرِّجْ عَنَّا كُرُبَاتِنَا فَرْجًا عَاجِلاً بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ،
اَللَّهُمَّ كُنْ لَنَا وَلَهُمْ وَلِهَذَهِ البِلاَدِ حَافِظًا مِنْ جَمِيعِ البَلاَيَا وَدَافِعًا عَنَّا وَعَنْهُمْ جَمِيعَ الرَّزَايَا، وَانْصُرْنَا عَلَى الأَعْدَاءِ وَالحُسَّادِ وَاحْلُلْ غَضَبَكَ وَنِقْمَتَكَ عَلَى البَغْيِ وَالفَسَادِ اَللَّهُمَّ وَاحْرُسْ بِعَيْنِكَ الَّتِي لاَ تَنَامُ وَاكْـنُفْ بِكَنَفِكَ وَرُكْنِكَ الَّذِي لاَ يُرَام. اَللَّهُمَّ اِرْمِ رَايَةَ الإِسْلاَمِ مَنْشُورَةً وَمَوَاطِنَ الدِّينِ وَالحَـقِّ مَعْمُورَةً.
Yang bermaksud, Ya Allah! Anugerahkanlah taufiq kepada sekalian pentadbir awam, jemaah menteri, para sultan dan raja, serta pemimpin negara bagi memelihara kehendak-kehendak agama, memelihara hak keistimewaan umatnya, menegakkan keadilan dalam undang-undang dan berpegang kepada keindahan Islam.
Ya Allah! Jadikanlah mereka agen perubah hal keadaan orang-orang Melayu, agar bangsa ini meningkat maju dan kehadapan sehingga tercapai cita-cita yang diidam-idamkan. Ya Allah! Bantulah bangsa Melayu, bimbinglah serta jadikanlah kami menjadi sebaik-baik manusia. Tunjukkanlah kami jalan yang lurus, jalan yang telah Engkau kurniakan kepada umat Islam yang telah menikmatinya, bukan sebagaimana orang yang Engkau murkai dan bukan juga orang yang sesat.
Ya Allah! Hindarilah kami daripada sebarang kesusahan, sejahterakanlah kami daripada segala yang boleh memudharatkan, peliharalah kami daripada segala buruk lagi keji dan tunaikanlah segala yang diharap dan dihajati. Harmonikanlah antara kami dan bangsa lain selain kami hingga kami sentiasa dalam keamanan dan keselamatan. Bebaskanlah kami dengan segera daripada segala kepayahan dengan rahmatMu wahai Tuhan yang Maha Merahmati segala yang penyayang.
Ya Allah! Jadikanlah bagi bangsa kami, kaum yang lain dan negara ini penjaga daripada segala bala, yang menghalang kami dan mereka daripada sebarang pencerobohan. Bantulah kami menewaskan segala musuh dan orang yang dengki. Zahirkanlah kemarahanMu dan kemurkaanMu kepada orang yang melampau dan yang melakukan kerosakkan. 
Ya Allah! Awasilah dengan penglihatanMu yang tidak pernah lena dan bentengilah dengan perlindungan dan bentengMu yang tidak mudah diterima.
Oleh,
Al-Marhum Syeikh Haji Ahmad bin Muhammad Said, doa ini dibaca ketika pengisytiharan Kemerdekaan Negara di Stadium Merdeka oleh Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj pada 31hb Ogos 1957.
Sumber: laman web Jabatan Mufti Negeri Sembilan 
————————–

Utama

http://facebook.com/majlisulamaisma

Tazkirah Ambang Merdeka 2016


Ahamdulillah dapat bersama warga SHAMS menyambut Ambang Merdeka dan memberi sedikit tazkirah.

وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا

مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ ۚ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang Laut (Merah) itu lalu mereka sampai kepada suatu kaum yang sedang menyembah berhala-berhalanya. (Melihatkan yang demikian) mereka (Bani Israil) berkata: “Wahai Musa buatlah untuk kami suatu tuhan (berhala) sebagaimana mereka mempunyai beberapa tuhan”. Nabi Musa menjawab: “Sesungguhnya kamu ini adalah kaum yang jahil.”) Al-A’raf: 138.

1. Bani Israel walaupun berjaya memerdekakan diri mereka daripada kezaliman Firaun dengan melintasi Laut Merah, tetapi akidah mereka masih dibelenggu kesyirikan apabila meminta nabi Musa membina berhala untuk mereka. 

2. Hanya orang yang menghayati kalimah tauhid, itulah sebenarnya merdeka yang hakiki. Mereka meletakkan kecintaan, kepatuhan dan pengabdian hanya kepada Allah yang maha esa lagi berkuasa.

3. Semua cara berfikir dan cara hidup Yahudi dan Nasrani hendaklah ditinggalkan, supaya kita merdeka dalam ertikata yang sebenar.

4. Perhatikan layang-layang yang bebas di angkasa. Tetapi masih memerlukan benang agar tidak hilang ditiup angin. Merdeka bukanlah maksudnya bebas melakukan apa sahaja tetapi kita terikat dengan kalimah لا إله إلا الله محمد رسول الله.

Tahniah kepada Panitia Sejarah kerana berjaya menganjurkan sambutan yang ringkas tapi penuh bermakna.

Watikah pemasyhuran Merdeka; tersurat dan tersirat. 


https://akarimomar.wordpress.com/2014/08/26/semarak-merdeka-memahami-kandungan-pemasyhuran-kemerdekaan/

Bermesra, tunjuk ajar dan ujian. 


Alhamdulillah. 

Malam ni dapat bersama beberapa orang murid asrama mengganti tali bendera yang putus. Nak buat siang, panas. Esok dah Isnin, ada perhimpunan rasmi. Takkan tak naik bendera macam biasa.

Cakap memang senang, buka itu, turunkan ini, ganti tali. Bila dah buat baru kita tahu susahnya nak tanggalkan skru yang berkarat, tangan kita kena minyak. Baru tahu kena berhati-hati turunkan tiang, takut jatuh ke arah atap bukan ke arah padang. Baru perasan, cara memotong tali dan memasang bendera yang betul.

Sungguh memuaskan hati bila kerja kita berhasil. Paling seronok, dapat bergaul mesra dengan mereka. Sambil tunjuk ajar, dapat juga bergurau senda.

Ada juga mereka bagi hint; ustaz, belanja kita orang minum kat luar. Saya buat tak tahu aje ; “Ok. Terima kasih banyak ye. Minum kat dewan makan”. Sengaja. Nak tengok lepas ni, siapa akan tawar diri untuk kali kedua.

​Projek Wakaf Air-cond Surau Al-Hidayah SHAMS.


Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Sheikh Haji Mohd Said atau panggilan mesranya SHAMS bukan sahaja sekolah harian yang tersohor di Negeri Sembilan, bahkan masyhur di peringkat kebangsaan. Di sinilah saya pernah belajar tiga dekad lepas dan di sinilah saya kembali sebagai salah seorang tenaga pengajar. 
Kecemerlangan akademik dan sahsiah dijunjung bersama. Antara usaha sekolah dalam memenuhi keperluan warga sekolah adalah menaik taraf surau sedia ada. Tahun lepas, projek memasang karpet. Alhamdulillah,  terima kasih kepada para penyumbang. Terkini, membesarkan ruang solat agar dapat memuatkan lebih ramai jemaah. Akan datang, memasang Air-cond yang dijangka bermula pertengahan September depan. Ada tempoh sebulan sahaja lagi.

Ayuh! Terserah kepada tuan puan berapa nak sumbang, tiada had minima. Jika berlebih dari anggaran keperluan iaitu RM32k, akan digunakan untuk kegunaan surau. Sebab akaun yang tertera di bawah adalah akaun surau dan diurus oleh AJK dilantik.

Untuk makluman, keadaan surau sekarang tidak kondusif untuk solat berjemaah terutama waktu siang atau bila penuh dengan jemaah – panas dan merimaskan. Air-cond sedia ada sudah tidak dapat menampung keperluan.

Bacaan Yasin dan tahlil

Antara kelebihan surau Al-Hidayah SHAMS ini adalah ia dimakmurkan dengan solat lima waktu oleh 400 orang penghuni asrama lelaki dan perempuan. Di samping majlis ilmu dan aktiviti keagamaan lain yang berterusan. Paling istimewa, setiap Jumaat masyarakat sekeliling akan datang untuk menunaikan solat Jumaat sehingga memenuhkan ruang solat dengan anggaran 500 jemaah. Ketika inilah panasnya memuncak!

Surau yang berlatarbelakangkan bangunan PPU.

Untuk maklumat lanjut berkaitan projek wakaf ini khasnya atau surau Alhidayah amnya, boleh berhubung terus dengan Alfadhil ustaz Mohd Hafiz (019-240 7069) atau ustaz Khairul Hidayat (013-200 7425). Untuk sumbangan, masukkan ke akaun Surau Alhidayah (Bank Muamalat 0501 0003 3567 16)
Siapa sangka usaha kecil kita bakal memberatkan mizan di akhirat kelak..

Jom,  pakat viralkan kalau tak dapat menyumbang pun adalah satu sumbangan.

Ketenangan dalam perjalanan 


%d bloggers like this: