Handphone, oh handphone!


Kisah 6 orang yang dirampas handphone mereka. Kantoi sebab bawa handphone ke sekolah semasa sesi pembelajaran. Maka, merayulah mereka dengan pelbagai alasan untuk mendapat kembali handphone tu.

3 handphone

Teruskan membaca

Advertisements

Ujian, oh ujian!


Rasanya dah 15 tahun tak duduki exam. Kali terakhir tahun 2002, kalau tak silap- PTK.

Hari ni Ujian Akhir Kursus untuk Fasa 1 NPQEL mendahului jadual Fasa 2. Semoga semuanya lulus dengan cemerlang.

Bacaan doa, moga Allah permudahkan.

Tenang-tenang saja…

NPQEL: Satu catatan awal


Alhamdulillah, syukur atas nikmatnya diizinkan untuk mengikuti kursus yang sangat berfaedah ini. NPQEL adalah singkatan kepada National Professional Qualification for Educational Leaders atau dalam Bahasa Melayunya Kelayakan Profesional Kepimpinan Pendidikan Kebangsaan. Kursus ini dijalankan oleh Institut Aminuddin Baki di semua cawangannya.

bersama-pn-suriani

Pn. Suriani, pensyarah Dasar dan Hala Tuju.

Pada awalnya, sekadar memenuhi pesanan Ustazah Nuri (Pengetua saya semasa di SMA Rantau) supaya memohon, katanya lepas ni semua Pengetua mesti ada sijil NPQEL. Cubaan pertama gagal, tapi cubaa kedua membuahkan hasil. Alhamdulillah…

Sebelum memohon lagi saya sudah berdoa (istikharah), seandainya kursus ini  membawa kebaikan untuk dunia dan akhirat saya, maka permudahkanlah. Jika tidak, maka jauhkanlah. Berbekalkan doa itu, saya yakin inilah laluan terbaik yang disediakan oleh Allah untuk saya buat masa ini. Adapun apa yang akan datang, hanya dalma ilmunya jua…

Minggu pertama, orientasi. Santai… Tapi hari pertama dan kedua, saya ungkapkan sebagai sangat menakutkan. Betapa tidak, pensyarah siap bagi tau lagi, ambilan lepas ada 12 orang tidak lulus… Anggaplah ini sebagai ‘perpisahan sementara’ antara suami dengan keluarganya… Bersedialah untuk kurang tidur, mengekang mata dsb… Ditambah pula dengan kata-kata, tuan-puan bakal pemimpin kena tahu semua ni… setiap kali tak bagi respon kepada pensyarah.

jejaka-di-tangga

Antara jejaka idaman SMBE1

Apapun, kini dah selesai minggu kedua. Aku masih hidup, Alhamdulillah… Tiada kecederaan atau patah mana-mana anggota badan… Assignment pun siap, biarpun belum lebat lagi sebenarnya. Semoga allah kurniakan aku dan sahabat-sahabat seangkatan kekuatan meneruskan kursus ini dengan jayanya.

Bakal pelapis kepimpinan pendidikan masa hadapan…

Rujuk: https://drjamiladimin.wordpress.com/2013/01/25/npqel-sebagai-prasyarat-pelantikan-pengetuaguru-besar/

Bermesra, tunjuk ajar dan ujian. 


Alhamdulillah. 

Malam ni dapat bersama beberapa orang murid asrama mengganti tali bendera yang putus. Nak buat siang, panas. Esok dah Isnin, ada perhimpunan rasmi. Takkan tak naik bendera macam biasa.

Cakap memang senang, buka itu, turunkan ini, ganti tali. Bila dah buat baru kita tahu susahnya nak tanggalkan skru yang berkarat, tangan kita kena minyak. Baru tahu kena berhati-hati turunkan tiang, takut jatuh ke arah atap bukan ke arah padang. Baru perasan, cara memotong tali dan memasang bendera yang betul.

Sungguh memuaskan hati bila kerja kita berhasil. Paling seronok, dapat bergaul mesra dengan mereka. Sambil tunjuk ajar, dapat juga bergurau senda.

Ada juga mereka bagi hint; ustaz, belanja kita orang minum kat luar. Saya buat tak tahu aje ; “Ok. Terima kasih banyak ye. Minum kat dewan makan”. Sengaja. Nak tengok lepas ni, siapa akan tawar diri untuk kali kedua.

Tinggalkan topi tu…


image

Siapa tahu, apa beza topi putih dengan topi kuning?

“Bila masuk taman perumahan kita, tinggalkan topi yang dipakai semasa kerja di pintu masuk taman. Jangan bawa masuk pakai dalam taman.

Esok, bila nak pergi kerja ambil dan pakai semula.”

Apa maksudnya tu? Teruskan membaca


image

Siapa tahu, apa beza topi putih dengan topi kuning?

“Bila masuk taman perumahan kita, tinggalkan topi yang dipakai semasa kerja di pintu masuk taman. Jangan bawa masuk pakai dalam taman.

Esok, bila nak pergi kerja ambil dan pakai semula.”

Apa maksudnya tu? Teruskan membaca

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2015


Semalam ada mesyuarat di SMA Rantau.
Sampai saja di Bilik Mesyuarat di sambut oleh Pengetuanya sendiri, Ustazah Nuri Ab Hak yang terus menunjukkan gambar saya di papan kenyataan sebelah pintu.

image

Subhanallah! Sungguh teruja!

هذا من فضل ربي ليبلوني أأشكر أم أكفر.

image

%d bloggers like this: