Hari ni anak-anak yang duduk asrama dah balik, yang bekerja di Sentul pun balik. So, kita orang enam beranak berbuka di luar untuk kali pertama. Menu Western di My Kitchen jadi pilihan isteri. OK, I follow.

Nak jadi cerita, masa reverse untuk parking, terlanggarlah sikit kereta Axia yang sampai lebih awal. Paling bising, pastilah orang sebelah. Kita, macam biasa – first rule don’t panic. Kita kan nak berbuka. Relax sis…

Owner kereta kat meja sebelah rupanya

Lepas makan dan solat, saya ambil kertas dan tulis nota. Hajatnya nak letak kat wiper Axia tu. Bila keluar, rupa-rupanya pemilik dah ada dalam kereta. Maka, saya pun dengan gentleman menceritakan apa yang berlaku sebelum berbuka tadi. Pemilik sangat sporting dan tak bising-bising pun. Mungkin cuma calar dan bumper terkeluar sikit aje. Sambil menghulurkan kertas tadi, saya pesan kalau ada apa-apa (perlu ganti rugi), boleh hubungi saya. Lega rasanya bila dapat berterus-terang dan mengaku kesalahan sendiri. Apapun, saya tunggu panggilan / wasap kalau ada.

Kereta yang dimaksudkan

Pesan Nabi SAW,

قل الحق ولو كان كرا

berkata benarlah biarpun pahit.

Kalau nak lari atau buat tak tahu saja, boleh. Tapi, hati kecil saya lebih cenderung untuk bersemuka.

Sabtu, 30 April 2022.