Penangan Mengantuk 


Hari ni bawa anak-anak ke Masjid untuk solat tarawih. Bacaan imamnya boleh tahan. Jemaah pun masih ramai. Hajat di hati nak solat lapan rakaat sahaja. Lepas lapan rakaat, imam baca doa. Sedap macam biasa. Saya pun tengok kiri kanan kot ada ruang untuk keluar.  Wah! Apasal malam ni takde yang keluar lepas lapan rakaat? Saya pun tambah lagi dua, biar cukup sepuluh. Mungkin lepas sepuluh nanti, ramai yang keluar, kata hati saya.

Assalamualaikum warahmatullah…  Alhamdulillah, selesai sepuluh. Saya pun bangun, sambil bagi isyarat kepada anak-anak, Jom balik! Memang bagus jemaah masjid ni, takde yang keluar! Dia orang buat dua puluh rakaat agaknya. Zaman sekarang, bukan senang nak jumpa masjid yang semua jemaahnya solat dua puluh rakaat. Syukur…

Semasa menuju ke kereta, Faiz bertanya; kenapa Abi solat enam rakaat aje? Ya Allah! Terperanjat saya. Patut la takde jemaah yang keluar, aku yang silap rupanya! Dengan selamba saya menjawab, Abi sakit perut. Memang kebetulan masa tu perut kurang selesa. Bukan menipu tau. 

Hebatnya penangan mengantuk…! 

Sambil membelokkan kereta, saya sempat memandang ke arah masjid.  Ramai yang menderu keluar macam biasa.. Lapan rakaat saja.. He he… 

Advertisements

Puasa dan pesakit batu karang.


image

Kepada yang ada kes batu karang, bulan puasa ni banyakkan minum air lepas berbuka dan waktu sahur. Ramai yang kena serangan ni pada bulan puasa, sebab kurang air. Beringatlah sebelum kena atau berulang.

Kalau rajin, buat air tembikai campur dengan gula batu- blend. Amalkan. Yang ada batu, boleh keluar. Ini diakui seorang doktor. Termasuk saya, katanya dah enam orang dia temui mengakui kemujarabannya. Tak salah mencuba.

Kalau malas, singgah mana-mana restoran beli dua gelas tanpa gula. Minum…

Kalau lagi malas, siapkan duit, latih diri tahan sakit dan banyakkan berdoa.

Pesanan ini dibawakan oleh saya sendiri berdasarkan pengalaman. Juga bersandarkan hadis, agama itu adalah nasihat.

Ada seorang sahabat berkongsi petua yang boleh dicuba. Katanya, “Kalau saya petua yang diberi tebuk tembikai macam nak tengok isi tembikai. Letak tiga ketul gula batu dan embunkan. Esok pagi makan . InsyaAllah.”

Ihya’ Ramadhan SMRA Rantau 1433H


Alhamdulillah, dengan limpah kurnia. Allah, sekolah saya berjaya melaksanakan Program Ihya’ Ramadhan pada tahun ini.
Program bertujuan meningkatkan penghayatan murid dan guru terhadap amalan sunat sepanjang bulan Ramadhan al-Mubarak.
-Tadarus….

image

Tadarus al-Quran

image

– Iktikaf…

image

image

– Khatam al-Quran

image

– Iftar jamaie

image

image

– Tarawih

image

– Sumbangan anak yatim/ miskin

image

– Al-ma’thurat…

image

– Ceramah…

image

Posted from WordPress for Android

Iftar Amal Untuk Palestin


Peluang sedekah jariah, untuk saudara kita di Gaza.

Tarikh: 12 Ogos 2012 (Ahad) di Klana Resort Hotel, Seremban.

Objektif: Membeli sistem penapis air dan inkubator bayi di Gaza
Imej

Pakej Individu: RM100

Pakej Kumpulan: Dari RM3,000 Teruskan membaca

Tazkirah Ramadhan 08


Kuliah Subuh Ramadhan

image

Dikongsikan catatan kuliah subuh yang saya hadiri.

1. Allah tabur rahmat yang pelbagai dalam bulan Ramadhan. Sewajarnya kita berusaha mengutipnya. Pernah berlaku, ramai pengguna lebuhraya sanggup menyabung nyawa demi mengutip duit syiling yang bertaburan di atas jalan!

Teruskan membaca

Tazkirah Ramadhan 02; Jangan jadi bodoh!


Anas r.a. menyatakan, lima perbuatan yang menghilangkan pahala puasa;
1. Berdusta
2. Mengumpat
3. Mengadu domba
4. Sumpah palsu
5. Memandang dengan syahwat.

Teruskan membaca

Persiapan Ramadhan


Bismillahi walhamdulillah.

Ramadhan pasti menjelang, moga Allah panjangkan umur kita dapat lagi bersama Ramadhan.

Buatlah persiapan sebagai tanda kita bergembira dengan kedatangan bulan ibadah dan bersedia meraih sebanyak-banyak pahala.

image

Teruskan membaca

%d bloggers like this: